lördag 17 augusti 2013

Det rosa setet är klart!

Sådär! Nu är mina rosa accessoarer klara. Virkade armbandet för några dagar sedan. Det blev en hel del testande. Fick riva upp flera gånger för att lyckas få rätt längd på det. Det är det enda kruxet med att man lägger upp en luftmaskkedja först. Det är svårt att veta exakt hur många maskor man kommer att behöva. Men till sist blev det perfekt! Jag råkade dessutom ha ett papegojlås som jag kunde sy fast i armbandet.

Just nu vräker regnet ner på utsidan och det är mysigt att få sitta inne med en kopp gott kaffe. Så här i augusti händer det en sak med mitt handarbete - jag övergår från bomullsgarn till ullgarn! På sommaren vill jag helst virka och sticka med bomullgarn men så fort hösten närmar sig blir jag sugen på att använda något gosigt ullgarn. Är det nån annan som har det så månne?
 Fialisa




4 kommentarer:

  1. Jättefint - var köper du papegojlåsen? och hur många maskor satte du upp till arbandet? hälsar Febe

    SvaraRadera
  2. Tack! Papegojlåsen köpte jag på Tiimari och så vill jag minnas att jag lade upp 80 maskor. Men maskantalet beror mycket på hur tjock arm man har och hur tjockt garn man använder. Man får helt enkelt prova sig fram.

    SvaraRadera
  3. Hej ditt armband ser så himla häftigt ut. Men Hur sjutton gjorde du,
    efter luftmask kedjan ? Jag är absolut ingen expert på att virka så pleas det där skulle jag vilja virka!
    Hälsningar
    Johanna

    SvaraRadera
  4. Hej Johanna!

    Va roligt att du gillar armbandet!
    Lägg upp ca 80 luftmaskor. När det är gjort börjar du virka i den 4e luftmaskan från nålen. Virka 4 stolpar i varje luftmaska tills du kommer till den sista. I den sista luftmaskan virkas 5 stolpar. Armbandet snurrar sig av sig själv men du måste nog hjälpa det att snurra åt rätt håll.

    Lycka till!

    SvaraRadera