torsdag 5 september 2013

Jag pjonar!

Vantsäsongen närmar sig!
Tänk att jag inte har prövat pjoning tidigare! Det är så otroligt roligt, enkelt och snyggt!
Efter att Agneta visat mig tekniken på familjelägret i Pieksämäki i juli var jag bara tvungen att pröva.

Ett par pjonade damvantar.
Ordet "pjoning" är norska. På svenska kallas tekniken smygmaskvirkning eller bosnisk virkning. Man virkar alltså bara smygmaskor och variationer får man genom att virka antingen i den främre eller bakre luftmaskbågen - eller genom båda. Det finns speciella pjoningsnålar men jag använder vanlig virknål och det fungerar helt bra. Det enda som jag upplevde svårt i början var att veta hur hårt/löst man ska virka. Det visade sig att jag fick virka bra mycket lösare än jag annars brukar.

Vantar är något som med fördel kan pjonas. Då blir de tjocka och varma. När jag virkar mina vantar utgår jag från det här mönstret på Garnstudio. Jag har dock ändrat maskantalet eftersom jag inte använder det garn som rekommenderas i mönstret. Jag använder Novitas Isoveli garn och virknål nr 6. Till damvantar lägger jag upp 36 maskor och till herrvantar 40 maskor. Till tummen avsätter jag 8 maskor.



Ett par herrvantar tar form.
Har du inte prövat att pjona så tycker jag att du ska göra det nu. Är du osäker på hur man virkar smygmaskor kan du kolla på Youtube. Sök på "smygmaskor".

Fialisa




2 kommentarer:

  1. Roligt med alla tips av dej - tack :)

    SvaraRadera
  2. Tack Tina! Roligt om du hittar tips här på bloggen. Jag samlar ju en hel del av mina tips från andra bloggar. Fantastiskt att kunna inspireras av varandra!

    SvaraRadera